praktijkopdrachten

Buitengewoon arrangementen

Dorpswandeling met gidsVoor de gemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft de Praktijk voor Plattelandsontwikkeling een dagarrangement en een wandel- en fietsarrangement ontwikkeld. Bovendien zijn de recreatieondernemers in de gemeente met bijeenkomsten en workshops gestimuleerd om meer samen te werken en samen arrangementen te ontwikkelen. Het resultaat is een dorpswandeling, een wetland wandeling en twaalf arrangementen. Alle arrangementen zijn gepromoot in recreatiekrant, website, lokale media en social media.

 

Lees verder>>

Buitengewoon website

buitengewoon-brGemeente Bodegraven-Reeuwijk heeft een nieuwe website voor dorpspromotie. Praktijk voor Plattelandsontwikkeling heeft alle teksten voor de website geschreven. De teksten zijn afgestemd op het ontwerp van de website en geoptimaliseerd voor zoekmachines. Tijdens de wekelijkse update wordt de homepage, evenementenkalender en zo nodig andere pagina’s van nieuwe informatie voorzien. De website is onderdeel van de dorpspromotiecampagne Buiten gebeurt het.

Lees verder>>

Recreatiekrant

Buiten gebeurt het 2016Na de succesvolle lancering van de recreatiekrant ‘Eropuit in Bodegraven-Reeuwijk 2014’ heeft de Praktijk voor Plattelandsontwikkeling samen met Graficelly in 2015 en 2016 opnieuw een recreatiekrant voor Bodegraven-Reeuwijk uitgegeven. In de recreatiekrant is al het moois dat Bodegraven-Reeuwijk te bieden heeft aan recreatie, routes, natuur, evenementen, horeca, winkels, logies en andere toeristische voorzieningen gebundeld.  In 2015 zijn voor het eerst arrangementen van recreatieondernemers in de krant opgenomen en in 2016 was de recreatiekrant onderdeel van de dorpspromotiecampagne Buiten gebeurt het.

Lees verder>>

Maand van het Groene Hart

Ondernemer: Teamwork Organisatie van de Maand Groene Hart. Op de foto: Martijn Plomp (geruit shirt) en Jan Kooijman (bruin jack). Kamerik, 11 maart 2016. Beeld: Marlies Wessels

Ondernemer: Teamwork Organisatie van de Maand van het Groene Hart. Beeld: Marlies Wessels

Tijdens de Maand van het Groene Hart valt er van alles te beleven in het Groene Hart; van lammetjesdagen tot fietstoertochten en kookworkshops tot streekmarkten. Voor stichting Groene Hart, kloppend hart verzorgt de Praktijk voor Plattelandsontwikkeling al jaren de organisatie van deze maand, inclusief promotie via media, website en social media.

Lees verder>>

Polder Bijleveld

Polder Bijleveld in Harmelen is het eerste groene venster na het nieuwe Utrechtse stadsdeel Leidsche Rijn. Het omliggend verstedelijkt gebied heeft een aantal wensen voor deze polder. Onderzocht wordt hoe de agrarische sector nu functioneert en waar kansen liggen om in te spelen op de maatschappelijke doelstellingen, zoals zorg, recreatie en waterberging. Voorop staat dat de polder groen blijft en agrarisch vitaal. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met de Groene Hart Academie.

Lees verder>>

DAW Noord-Holland

In samenwerking met LTO Noord afdelingen in Noord-Holland worden ideeën rondom Deltaplan Agrarische Waterbeheer uitgewerkt tot subsidiewaardige projectvoorstellen die straks ingediend worden binnen POP3. In de Haarlemmermeer, een akkerbouwgebied, zijn de beoogde maatregelen onder andere het verbeteren van spuittechnieken om drift te reduceren en het verkrijgen van meer sturing op het peilbeheer.
Lees verder>>

Dag van de Duurzaamheid

Op de Dag van de Duurzaamheid, 10 oktober 2014, organiseerde Gemeente Bodegraven-Reeuwijk in samenwerking met Stichting Duurzaam Bodegraven-Reeuwijk een happening met allerlei activiteiten en een marktje met aanbieders van duurzame producten. De Praktijk voor Plattelandsontwikkeling heeft op dit marktje een aantal kramen ingericht met producenten van streekproducten en/of biologische producten.

Lees verder>>

Advertorials recreatieschap

In opdracht van G.Z-H heeft de Praktijk voor Plattelandsontwikkeling de afgelopen jaren verschillende advertorials gemaakt voor Recreatieschap Reeuwijkse Plassen en omgeving en Groenalliantie Midden-Holland. De advertorials zijn geplaatst in lokale weekbladen en hebben als doel de naamsbekendheid van deze organisaties te vergroten en gebiedsbewoners te laten kennismaken met de natuurgebieden die ze beheren.

Lees verder>>

Landgoed Bredius

Stichting Landgoed Bredius zet zich in voor de instandhouding en versterking van het specifieke karakter van park Bredius te Woerden. In de stichting hebben lokale betrokken organisaties en burgers zich verenigd met maar één doel: de krachten bundelen om gezamenlijk, middels een projectmatige aanpak, de gewenste ontwikkeling van het park tot uitvoer te brengen en het beheer van het park te verbeteren.

Lees verder>>

Groene Hart, kloppend hart

Samen met Programmabureau Groene Hart werkt stichting Groene Hart, kloppend hart sinds 2006 aan de versterking van het Groene Hart. De stichting doet dit door te participeren in promotieactiviteiten, actief beheren van de website, uitbrengen van brochures en de organisatie van de inmiddels landelijk bekende Maand van het Groene Hart.

Lees verder>>

Streekproductenschap

Kaas, jams, chutney’s, eieren en sappen; deze en meer Groene Hart streekproducten zijn te verkrijgen bij Jumbo Langerak op het Raadhuisplein in Bodegraven. Op donderdag 13 juni 2013 opende wethouder Kees Oskam het speciaal voor deze erkende streekproducten ontwikkelde schap. Het schap is ontwikkeld door lokale ondernemers samen met stichting Groene Hart, kloppend hart. De Praktijk voor Plattelandsontwikkeling deed in opdracht van deze stichting de coördinatie en uitvoering van dit project.

Lees verder>>

Groene Hart Logies

Stichting Groene Hart Logies heeft in de afgelopen periode de website www.groenehartlogies.nl van een nieuw en fris uiterlijk voorzien. Vervolgens heeft Praktijk voor Plattelandsontwikkeling de teksten van alle deelnemerspagina’s geactualiseerd. De teksten van verschillende schrijvers zijn in beperkte tijd op elkaar afgestemd en gecorrigeerd. Sfeer en beleving staan nu centraal. Lees verder>>

Hooiberghutten

Overnachten in een hooiberghut is een originele manier om kennis te maken met het leven op het platteland. Vereniging Hooiberghutten wil het netwerk van hooiberghutten uitbreiden tot een landelijke dekking. Praktijk voor Plattelandsontwikkeling ondersteunt de vereniging hierbij. Samen met Projecten LTO Noord hebben we gewerkt aan de introductie van hooiberghutten in Noord-Holland. Voor andere provincies zijn trajecten in voorbereiding. Verder zijn voor de hooiberghutten in Noord-Holland de arrangementen ‘Geocaching’ en ‘Vlieg er ‘ns uit’ ontwikkeld. Martijn Plomp ondersteunt bovendien het bestuur van de vereniging. Lianne van der Made schrijft de teksten voor de website en zorgt voor passend promotiemateriaal.

Lees verder>>

Te Hooi Te Kunst

Editie 2012 van deze bijzondere fietskunstroute rondom Woerden zou bijna niet doorgaan. Initiatiefnemers wisten na het vertrek van de vorige coördinator niet goed waar te beginnen en hoe aan financiering te komen. En de tijd drong. Vooruitgeschoven als coördinator door stichting Groene Hart, kloppend hart is vlot een plan geschreven. De bouwstenen – locaties, kunstenaars, een mooie website – lagen klaar. Lees verder>>

Streekmarkt Woerden

In 2003 was Woerden de eerste stad in Nederland met een wekelijkse streekmarkt voor regionaal geproduceerde producten. Martijn Plomp was als projectleider bij deze start betrokken. Iedere zaterdag zijn de ambachtelijke producten van ruim 10 producenten uit de regio op de streekmarkt te koop. Lees verder>>

Optie Bio bij Cono


‘Duurzaam boer blijven in Noord-Holland’ is de titel van een meerjaren studie- en kennisontwikkelingsprogramma geïnitieerd door CONO Kaasmakers. Met als doel de melkveehouders in Noord-Holland zowel economisch als ecologisch te versterken. In Noord-Holland ligt de ambitie om meer melkveehouders te interesseren voor biologisch ondernemen. Lees verder>>

Boerderij in de kijker

Boerderij in de KijkerBoerderij in de kijker is een vereniging van educatieboerderijen in de provincie Utrecht. De doelstelling van de vereniging is de toegankelijkheid van het platteland te vergroten voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Met andere woorden, met Boerderij in de kijker ontdekken kinderen dat groente en melk niet uit de fabriek komen, maar van de boerderij!  Lees verder>>

Een buurtschap met karakter

Via het informatiepaneel bij pleisterplaats De Meij kunnen recreanten kennismaken met leven in buurtschap De Meije. Lianne van der Made heeft de teksten geschreven en de realisatie van het paneel gecoördineerd. Praktijkpartner Graficelly heeft de vormgeving verzorgd en PressArt heeft het paneel vervaardigd. Een jaar eerder had Martijn Plomp voor Stichting Werkgroep Meijebelangen het Leaderproject ‘bankjes in de Meije’ begeleid.
Lees verder>>